Werving met AI: Snel, Slim… maar ook Goed?

Tegenwoordig hoor je niets anders dan: “We gebruiken AI om matches te maken!” of “Onze tool koppelt automatisch de juiste kandidaat aan de juiste vacature!” De belofte is verleidelijk. Snel, efficiënt, goedkoop. Maar ik zie daar ook een groot gevaar in.

In mijn tijd (en ja, dat klinkt meteen wat ouderwets – gelukkig maar) werd ik al overspoeld met aanbieders die met slimme algoritmes, gekoppelde databases en geautomatiseerde systemen beweerden oplossing te hebben voor mijn wervingsuitdagingen. Allemaal gericht op het vinden van “de perfecte match” – alsof werving een wiskundesom is.

Maar weet je wat? We vissen nog steeds in dezelfde vijver. Alleen worden de vissen nu platgebombardeerd met techniek.

De romantiek van het vak – het gesprek, de klik, de kennismaking – verdwijnt in een zee van dashboards, vinkjes en profielen. Terwijl ik juist geloof dat het échte gesprek, de persoonlijke ontmoeting, de basis is van goede werving. In mijn ervaring wordt het meeste gezegd tussen de regels door. In de pauzes. In de blik. In hoe iemand zijn of haar woorden kiest.

Werving is een gevoel.

Uitzenden en werving & selectie is maatwerk. Geen mens is standaard. Die 55-plusser die nog steeds een baan zoekt waar hij tot zijn pensioen wil blijven? Die wil gehoord worden. Die zoekt betrouwbare aandacht, geen automatisch gegenereerde vacaturemailtjes.

En die vrouw die al 30 jaar in de zorg heeft gewerkt en nu iets anders wil? Haar hele cv staat vol met zorgfuncties – maar ergens moet iemand het gesprek met haar aangaan. Horen waarom ze iets anders wil. Weten wat haar drijft. Dat lees je niet in een profiel of via een keyword search.

Hoe vertaal je de cultuur van een organisatie via een searchtool? Hoe geef je een kandidaat rust, vertrouwen en een goed gevoel als hij of zij op eerste gesprek mag bij een nieuwe werkgever? Dat doe je niet met algoritmes. Dat doe je met aandacht. Met luisteren. Met échte interesse.

Ik zie dat bedrijven steeds vaker kiezen voor snel en goedkoop. Maar ik kies bewust voor authentiek, ouderwets en vertrouwd. Zo werk ik bij Roode Recruitment. Ik praat met mensen. Leer hen kennen. Niet via vijftien groene vinkjes uit een tool, maar via een kop koffie en een goed gesprek.

En weet je wat? Dat werkt.  Dan maar ouderwets. Ben tenslotte ook gewoon 52 🙂